هشدار نسبت به رگبار باران و رعد و برق در نواحی شمالی کشور-راهبرد معاصر

هشدار نسبت به رگبار باران و رعد و برق در نواحی شمالی کشور

سازمان هواشناسی کشور نسبت به رگبار باران و رعد و برق در نواحی شمالی کشور هشدار داد.
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۰ - ۱۴ شهريور ۱۴۰۳ - 2024 September 04
کد خبر: ۲۵۶۳۴۴

به گزارش راهبرد معاصر، سازمان هواشناسی با صدور هشدار زرد رنگ آورده است: رگبار باران، رعد وبرق و وزش باد شدید موقت پنجشنبه و جمعه (۱۵ و ۱۶ شهریور) در دامنه و ارتفاعات استان‌های مازندران، گلستان، خراسان شمالی و ارتفاعات سمنان پیش بینی می‌شود.

از اثرات این مخاطره جوی می‌توان به احتمال آبگرفتگی محلی معابر، احتمال جاری شدن روان آب، صاعقه، لغزندگی بویژه در جاده‌های کوهستانی و گردنه‌ها، احتمال خسارت به سازه‌های موقت و احتمال خسارت به محصولات کشاورزی، وزش باد نسبتا شدید، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون شهری از جمله سقوط بنر، تابلو‌های تبلیغاتی، داربست و سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیاء از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال و درختان کهن‌سال اشاره کرد.

به افزایش بیشینه سرعت وزش باد لحظه‌ای در محدوده ۲۴ نات و افزایش بیشینه ارتفاع امواج دریا تا ۱/۵ متر در مناطق ساحلی و دور از ساحل اشاره کرد.

سازمان هواشناسی نسبت به عدم اتراق و برپا کردن چادر‌های مسافرتی در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت طبیعت‌گردی و کوه‌نوردی بویژه در ساعات بعدازظهر و اوایل شب، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی دهانه پل‌ها، کانال‌ها و آب‌روها، خودداری از محلو‎ل‌پاشی و سم‌پاشی باغات و مزارع، انتقال محصولات برداشت شده به مکان‌های مسقف، احتیاط در عبور و مرور و عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه کاره و درختان کهن‌سال توصیه می‌کند.

همچنین سازمان هواشناسی با توصیف سامانه دوم اعلام کرد: وزش باد نسبتا شدید تا شدید، در نواحی مستعد با گردوخاک و احتمال توفان گردوخاک جمعه و شنبه (۱۶ و ۱۷ شهریور) در شمال سیستان و بلوچستان و شرق خراسان جنوبی پیش بینی می‌شود.

از اثرات این مخاطره می‌توان به وزش باد شدید، در مناطق مستعد گردوخاک، کاهش شعاع دید و کاهش کیفیت هوا، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون شهری از جمله سقوط بنر، تابلو‌های تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیاء از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال‌ها و درختان کهن‌سال اشاره کرد.

سازمان هواشناسی نسبت به اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، پرهیز از کویرنوردی، احتیاط در تردد جاده‌ای، عدم انجام پرواز‌های سبک شامل گلایدر، بالگرد و ...، ئاحتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه کاره و درختان کهن‌سال توصیه می‌کند.

سازمان هواشناسی همچنین با صدور هشدار زرد رنگ دیگری آورده است: افزایش بیشینه سرعت وزش باد لحظه‌ای در محدوده ۲۲ نات و افزایش بیشینه ارتفاع امواج دریا تا ۱/۵ متر چهارشنبه (۱۴ تا ۱۶ شهریور) در مناطق ساحلی و دور از ساحل استان استان هرمزگان، غرب دریای عمان، شرق خلیج فارس و شنبه (۱۷ شهریور) در شمال خلیج فارس و تنگه هرمز، نواحی ساحلی و دور از ساحل استان‌های خوزستان و هرمزگان پیش بینی می‌شود.

از اثرات این مخاطره می‌توان به خطر غرق‌شدن شناگران، پاره شدن تور‌های صیادی و آسیب به قفس‌های پرورش ماهی، اختلال در تردد‌ها و فعالیت دریایی به‌ویژه تردد شناور‌های سبک، قایق‌های صیادی و سبک، اختلال در فعالیت سکو‌های نفتی اشاره کرد.

سازمان هواشناسی نسبت به منع شنا، منع فعالیت‌های تفریحی و شیلاتی، محدودیت در تردد شناور‌های سبک، اتخاذ تمهیدات لازم جهت فعالیت‌های ساحلی و فراساحل همچنین سکو‌های نفتی توصیه می‌کند./ ایسنا 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار